Pedreguer presenta al·legacions al Pla General de Dénia
El municipi segueix defensant que el Tren de la Costa es mantinga paral·lel a l’AP-7
Fins el 28 de desembre estarà sotmesa a informació pública la Versió preliminar del Pla General Estructural de Dénia, per tal de poder presentar al·legacions. En eixe sentit, des de l'Ajuntament de Pedreguer, inspeccionat el document, s'han fet arribar al consistori denier les seues consideracions. Entre elles es destaca que s'ha grafiat el traçat del Tren de la Costa, a la qual cosa s'indica des de Pedreguer que no consta aprovació d'eixe traçat (cosa que ja anul·laria de ple dret aquest document): de fet, des de la Subdirecció General de Planificació Ferroviària, van indicar (en juliol de 2017) que no sols ha passat més d'un any des de la publicació de l'estudi informatiu de la línia ferroviària València-Alacant (Tren de la Costa), i per tant ha cessat la suspensió d'aprovar noves classificacions i atorgar llicències urbanístiques, sinó que, en el cas de desenvolupar-se finalment, el traçat ferroviari definitiu del Tren de la Costa pot patir modificacions, perquè, com també indica la mateixa Subdirecció (en setembre d'enguany), ni tan sols està redactada la declaració d'impacte ambiental, ni enviat l'informe sobre les al·legacions presentades fa més d'un any. Per tot aixó, des de Pedreguer es demana que s'elimine el traçat del ferrocarril del tren de la Costa, tal i com està dibuixat.
L’Ajuntament de Pedreguer, com ja va aprovar per unanimitat en la sessió plenària ordinària del mes de juliol de 2016, es mostra desfavorable a la proposta de traçat elaborada pel Ministeri de Foment per a la línia ferroviària València-Alacant (Tren de la Costa). De la mateixa manera que es pronunciava a l’any 2011, quan l’Ajuntament presentà ja les seues consideracions a la proposta de traçat feta aleshores per la Conselleria d’Infraestructures.
Segons les tres alternatives (3C, 3C bis, i 3D) que contempla l’estudi fet públic en 2016 pel Ministeri, en arribar al límit entre els termes municipals de Pedreguer i Ondara, la línia ferroviària es desvia fins a la partida de l’Albardanera, i abandona el corredor viari de l’AP-7 i la N-332 fins a reprendre’l a l’alçada de la fita entre Pedreguer i Gata.
Tots tres traçats presenten importants inconvenients. A més d’un increment considerable del cost (de més de 80 milions d’euros), suposarien l’alçament d’una altra barrera arquitectònica que maximitzaria l’impacte de la juxtaposició d’infraestructures que caracteritza la comarca, alhora que afectaria terrenys inclosos dins del PORN del parc natural del Montgó, i dificultaria l’accés al tren de pràcticament tots els habitants de la Marina Alta (almenys dels vora 130.000 que no viuen a Dènia; i fins i tot el traçat paral·lel tampoc seria una mala solució per als 40.000 habitants de Dénia, ja que la solució que contempla el pla general, situa l'estació en un lloc amb una complicada accessibilitat, tant a nivell comarcal com de la pròpia ciutat, per tal com no compta amb la infraestructura necessària per a donar un bon servei als usuaris: Dénia és una ciutat ja col·lapsada a nivell de comunicacions i es sotmet a la resta de la comarca a entrar a la ciutat i haver de patir els embossaments d'uns vials actualment deficients; a més cal destacar que l'estació proposada es troba en un radi de 200 metres amb un col·legi i un institut, amb la possibilitat d'embossament que pot generar a les entrades i eixides...).
Per tot això, el document d’al·legacions aprovat per l’Ajuntament de Pedreguer sol·licitava al Ministeri que el traçat ferroviari mantinga el criteri fonamental de paral·lelisme de la nova infraestructura amb les vies de comunicació pre-existents, especialment amb l’autopista AP-7, que regeix el conjunt del recorregut del tren. Per això, es demana recuperar l’alternativa de traçat 3A contemplada en l’Estudi Informatiu del mateix Ministeri de febrer de 2015, que proposava un traçat paral·lel a l’AP-7 i que ha desaparegut injustificadament (juntament amb les alternatives 3B i 3E) de l’actual estudi.
Sergi Ferrús, alcalde de Pedreguer, ha insistit en que "la nostra vila (i trobe que Gata i altres pobles) no s'ha manifestat MAI en contra de cap ubicació de cap estació. La nostra vila (i trobe que altres pobles) i Fundem Fundación Enrique Montoliu, i la Junta Rectora del Montgó, i l'Associació en Defensa del Territori de Pedreguer, i el Servei de Gestió dels Espais Naturals (Conselleria de Medi Ambient), i Afcopma, i més de 150 al·legacions (encara per contestar) i els interessos de més de 140.000 habitants de la Marina Alta, que viuen fora de Dénia, i els interessos del Medi Ambient, de l'estalvi, la minimització dels impactes, la fragmentació i l'efecte barrera sobre el territori, la juxtaposició d'infraestructures, el consum racionalitzat del sòl i la sinèrgia negativa de la descoordinació de diverses infraestructures, etc... sí que s'han manifestat en contra d'un traçat que no va paral·lel a l'AP-7: l'estació, mentre es respecte aquest traçat, ens és igual on vaja... De la mateixa manera que ens hem manifestat en la viabilitat socio-econòmica del tren de la costa... estiga on estiga l'estació: el seu ús serà el mateix si s'agafa el tren a 1 o a 5 km del nucli urbà".
I és per tot això, ha afegit, "que estarem presents a la manifestació que el proper dissabte 16 de desembre es farà a Oliva per donar llum al tren; perquè volem el tren però se'ns fot on haver d'agafar-lo. No volem la destrossa del territori per satisfer no se sap bé quins interessos."