Pedreguer aprova el plec de condicions del nou contracte de la recollida de residus i neteja viària

06/03/2020

Al darrer ple ordinari de 2019, el 27 de desembre, es van aprovar a Pedreguer (amb els vots de l’equip de govern –Compromís-, l’abstenció del PP i el vot en contra de grup socialista i CUP) els plecs de clàusules tècniques i administratives del servei de recollida selectiva d’escombraries i del servei de neteja viària.

A l’hora de redactar els plecs, l’Ajuntament es va posar com a objectiu prioritari la sostenibilitat i la protecció ambiental. Per això, van dirigits a que l’adjudicatari oriente totes les seues accions cap a aquesta finalitat.

En segon lloc, i també relacionat amb el primer objectiu, s’hi aposta per estratègies de millora en la separació i recuperació de residus i perquè l’organització del sistema de recollida estiga orientada cap a la millora constant de les condicions de prestació del servei, optimitzant al màxim les rutes de recollida i l’ús d’aigua en els feines de neteja urbana.

En tercer lloc es pretén que tant el nucli urbà com les urbanitzacions i el disseminat siguen zones netes per tal que tota la ciutadania visca a gust i s’identifique amb el seu municipi.

Per últim, els plecs també incideixen en que els serveis es presten amb les mínimes molèsties, minimitzant el temps de permanència dels residus a la via pública.

En la seua intervenció, Viqui Simó, regidora d’Obres Públiques actualment i durant l’elaboració dels plecs també de Serveis Municipals, va manifestar que “ja és hora d’agafar els bous per les banyes i adoptar mesures que impedisquen la degradació del medi ambient. Però malauradament els ajuntaments no podem fer grans coses al respecte, ja que la legislació sobre aquestes matèries li correspon al poder legislatiu de l’Estat”. “Per això”, va afegir, “les pretensions d’aquest Ajuntament són molt més modestes i humils. Aquest Ajuntament ja ha mostrat i mostra una especial sensibilitat cap a la sostenibilitat ambiental. Així ho vam demostrar amb la rebaixa d’impostos als vehicles elèctrics o híbrids, amb la rebaixa d’impostos a empreses que utilitzen energies renovables i fomenten el transport públic o amb la implantació del Pla Agrari local… i, en eixe sentit, el model de servei de recollida de residus i de neteja viària que volem implantar és un pas més. Aquest model està caracteritzat per la recollida de residus porta a porta, i amb la identificació de l’usuari, de manera generalitzada per a tota la població, retirant tots els contenidors, inclosos els soterrats”.

Segons va explicar, el fet de voler implantar un sistema d’identificació d’usuari té dos objectius: d’un costat, tenir un control de la generació de residus del veïnat, per tal de corregir males pràctiques i millorar els percentatges de reciclatge; i d’altra banda, avançar cap a la implantació de polítiques fiscals més justes, depenent del comportament diferenciat de cada veí i veïna a l’hora de gestionar els residus.

Les novetats respecte del sistema anterior són les següents:

  • La separació i arreplegada de fraccions que abans no es contemplaven, és a dir, es recollirà per primera vegada a Pedreguer el vidre, la fracció orgànica separada de la resta, i les cel·luloses higièniques.
  • Continuar amb la recollida porta a porta al casc urbà, però implementant un sistema d’identificació de cubells, per tal de maximitzar el reciclatge i la correcta separació de residus. Dur a la pràctica aquest sistema significarà el repartiment per cada casa del casc urbà de 3 cubells, un d’ells airejat que servirà per dipositar la fracció orgànica a casa, i dos més, dotats de xip, un per a treure la fracció orgànica al carrer, i l’altre per a la resta de fraccions. Tant els operaris, com els camions, estaran dotats de sistemes d’identificació.
  • La recollida específica porta a porta dels grans productors (bars, restaurants, empreses, etc.), donada la gran quantitat de residus que generen, recollida que es farà en horari diürn, és a dir, en horari laboral.
  • Eliminar els abocadors il·legals en què es converteixen els punts nets. Per aquest motiu, s’establirà un sistema d’infraestructures tancades per a la recollida dels residus pel disseminat i urbanitzacions, on s’accedirà també amb un sistema d’identificació.
  • Dotar al poble d’un/a Educador/a Ambiental, figura que contempla el Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret 55/2019 de 5 d’abril, educador/a que no es dedicarà només a campanyes educatives i informatives sobre el nou sistema de recollida de residus, sinó que haurà d’informar, tant a la ciutadania en general com als centres educatius, de les pernicioses conseqüències dels nostres hàbits sobre el medi ambient: de les conseqüències de seguir malgastant els recursos naturals, de seguir tirant a l’atmosfera gasos d’efecte hivernacle, de seguir utilitzant i tirant plàstics, etc. Aquest/a educador/a ambiental disposarà d’una oficina per atendre el veïnat.
  • L’arreplegada dos dies a la setmana d’andròmines i restes de jardineria, previ avís a l’educador/a ambiental.

Respecte de la neteja viària, les novetats són:

  • La implantació de l’hidro-rentat de carrers amb periodicitat mensual.
  • La neteja amb equip d’aigua a pressió del mercat setmanal.
  • La neteja, també periòdica, dels carrers de les urbanitzacions.

Per a dur a terme aquest model que es vol implantar, les necessitats són:

  • Pel que fa a personal, 18 persones més l’educador/a ambiental, 11 treballadors/ores més que ara.
  • Respecte de les despeses comunes que tindrà l’empresa adjudicatària, seran, a més de l’educador/a ambiental, el lloguer d’una nau per al servei, així com d’una oficina d’atenció ciutadana, on estarà l’educador/a ambiental i que serà també punt d’eixida de les persones que efectuen l’agranada manual.
  • Pel que fa a maquinària i vehicles, es necessita:

-Dos camions recol·lectors, que faran el servei normal de recollida selectiva, dotats de GPS i sistema d’identificació de contenidors, un de 12 metres cúbics i un altre de 8 metres cúbics.

-Un camió recol·lector de 3 metres cúbics, també dotat de GPS i sistema d’identificació de contenidors, que farà la recollida del vidre.

-Un camió amb caixa oberta amb plataforma, que farà la recollida d’andròmines i residus de poda i jardineria, així com la retirada de la brutícia del mercat i Rastre.

-Un equip d’aigua a pressió, dotat de furgoneta i remolc, per a l’hidro-rentat dels carrers.

-Una agranadora de 5 m cúbics per a les urbanitzacions.

-Una agranadora de 2 m cúbics per al casc urbà.

-Una bufadora elèctrica insonora.

-Carros de neteja per al servei d’agranada manual de carrers.

  • El sistema de recollida porta a porta al casc urbà, així com el sistema de recollida del disseminat, comportarà l’adquisició de:

-11 àrees d’aportació tancades i vigilades, amb control d’accés, que s’ubicaran a les 3 urbanitzacions i a diferents zones del disseminat. El servei contempla la construcció i adequació d’aquestes instal·lacions.

-54 contenidors de 1100 l. de reforçament per a festes.

-290 contenidors amb rodes per a edificis i àrees d’aportació.

-3000 jocs de cubells individuals.

  • I en darrer lloc, pel que fa a la tecnologia, es necessitarà un sistema d’identificació d’elements de dispositiu de residus per tal d’assolir els objectius de gestió i control exposats als plecs, i que requeriran:

-Sensors electrònics vinculats a unitats familiars.

-Equips de lectura d’aquests sensors.

-Elements de comunicació que transmetran les lectures realitzades cada nit a una base de servidors centrals.

-Els mateixos servidors centrals, que recepcionaran i emmagatzemaran tota aquesta informació.

-I el programari necessari per a la gestió d’aquesta informació.

            El Plec de clàusules administratives estableix que el pressupost base de licitació es fixa en la quantitat de 7.988.284, 40 €, IVA exclòs, que suposa un pressupost anual de 799.828,44 €. Ha començat el procés de licitació al qual s’han presentat 6 empreses.

            El contracte serà a 10 anys perquè així ho exigeix el període de recuperació de les fortes inversions que es faran en equipament, infraestructures, vehicles, així com en l’increment del nombre de treballadors/ores.

            En definitiva, la pretensió és implantar un sistema de recollida i neteja viària capdavanter i ambiciós, que prioritzarà, sobretot, el respecte al medi ambient i la neteja necessària per poder tenir un poble net i acollidor.

 

ESTUDI DE VIABILITAT D’IMPLANTACIÓ D’UN SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS AMB CONTROL DE GENERACIÓ

PLEC DE CONDICIONS TÈCNIQUES PER LES QUE S’HA DE REGIR LA PRESTACIÓ DE RECOLLIDA DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I EL SERVEI PÚBLIC DE NETEJA VIÀRIA

PLEC DE CLÀUSULES ADMINISTRATIVES PARTICULARS PER A CONTRACTE DE SERVEIS SUBJECTE A REGULACIÓ HARMONITZADA PER PROCEDIMENT OBERT

Registra't al nostre NEWSLETTER i rebràs les últimes notícies del municipi al teu correu electrònic.

Podràs donar-te de baixa en qualsevol moment.


4 + 1 =