El Govern de Pedreguer fa una assemblea ciutadana per explicar la nova taxa de recollida de residus
La Llei 7/2022, de 8 d’abril, de Residus i de Sòls Contaminats per una Economia Circular, que té com a objectiu legal que les taxes han de ser específiques, diferenciades i no deficitàries establia que els Ajuntaments havien d'adaptar les seues taxes de residus, abans de l’abril de 2025, si no volen enfrontar-se a sancions. I eixe termini acaba ara.
Per això ha estat una mesura que pràcticament han pres tots els municipis entre 2023 i 2024, i Pedreguer no ha estat una excepció.
El que sí que ha estat excepcional ha estat la voluntat de l'equip de govern de Pedreguer de convocar una assemblea ciutadana per tal d'explicar eixa nova taxa per la recollida de residus, i per explicar els dubtes que ha generat una altra excepcionalitat que, en tota la comarca (i pràcticament en tot el país), només ha volgut aplicar Pedreguer: una bonificació per aquelles persones que s'acullen al sistema de separació de residus a través del porta a porta.
És per això que este dimarts passat, 22 d'abril, es va celebrar a la Pista-Espai Cultural, una reunió informativa, amb una nodrida assistència, en què el Regidor d'Hisenda i Alcalde de Pedreguer, Sergi Ferrús Peris, el Regidor de Medi Ambient, Ferran Lloret Morell, i el Regidor de Serveis Municipals, Pepe Cabrera Puigcerver, van exposar el motiu de la pujada, la comparativa amb la resta de municipis de la Marina Alta, els criteris d'aplicació de la bonificació del 15% per aquelles persones que, dins del casc urbà, fan ús de la separació selectiva de residus i la voluntat de que esta ordenança siga transitòria i que durant els propers anys, el pagament arribe a ser per generació de residus.
Es va destacar el fet que Pedreguer és l'únic municipi de la comarca que aplica una bonificació d'aquest tipus, que té com a principal objectiu que cada vegada més gent s'aculla al sistema porta a porta i utilitze cada vegada menys els punts d'aportació: de fet, es va aportar la dada de que les famílies que podien acollir-se a la bonificació eren unes 1.200, però que només han pogut fer-ho vora 850; eixes 350 famílies que fins ara han preferit no usar el porta a porta han pogut comprovar que fer-ho 'té premi'. Efectivament, han vist com enguany pagaran 150,47 € per no fer-ne ús al casc urbà, mentre que aquells que sí que ho han fet, s'han beneficiat de la bonificació i pagaran 127,9. Les vivendes de les urbanitzacions paguen 135,04 i el disseminat 122,72.
L'ordenança es va aprovar l'11 de novembre de 2024, per majoria, amb els vots favorables de Compromís i l'abstenció del grup socialista, "tot i que la primera intenció", va dir Ferrús, "era no portar la proposta de SUMA, per no reflectir la realitat del nostre municipi. Per això, la intenció era no passar-la per ple si no es bonificava d’alguna manera a qui més recicla, que són els usuaris del porta a porta, que, en canvi resultaven penalitzats".
Finalment es va poder introduir la bonificació del 15% per a estos usuaris, cosa per la qual es presenta la proposta, amb el compromís, comentat amb els grups de l’oposició, de treballar durant aquest any en una ordenança que tinga en compte allò que marca la Llei 7/2022 de 8 d’abril, no només que és l'única taxa que no pot ser deficitària, a l’obligar esta llei a repercutir la totalitat dels costos associats a la prestació d’este servei, sinó sobretot que han d’implantar-se sistemes de pagament per generació, en atenció al principi de «qui contamina, paga».
Suposadament l’estudi de SUMA té en compte això, però en realitat no reflecteix la realitat, ja que només baralla el paràmetre del valor cadastral (disseminat menys valor el metre quadrat) i, per calcular la generació de residus, la gent empadronada per vivenda (òbviament al casc urbà hi ha més gent empadronada).
"Pensem" va afegir l'Alcalde, "que, provisionalment, la bonificació esmentada (que podria arribar a 1.200 vivendes) pal·lia aquesta injustícia de moment (22,57 euros menys). Es manté la bonificació del 90% pels subjectes passius que obtinguen ingressos inferiors al salari mínim interprofessional".
Abans de passar a les preguntes del públic assistent, es va recalcar que l'ordenança és transitòria i que l'objectiu final ha de ser el pagament per generació i aconseguir que la majoria de la ciutadania s’aculla al pla de reducció i reciclatge dels residus de l’Ajuntament i treballar cap a una ordenança que tinga en compte, no només als usuaris del porta a porta, sinó tota la casuística possible (vivendes buides, vivendes del casc urbà que sí que reciclen segons el pla de residus local però no arriben al mínim de generació de residus establert -que és de 200 quilos, menys de la meitat dels quals siguen de resta; vivendes fora del casc urbà o finques que empren poals comunitaris o fan ús dels punts d’aportació: anar, en definitiva, cap a una ordenança que també tinga en compte la generació.
