El President del Consell de Salut remet el 3 d’abril la informació presentada per Marina Salud el passat 8 de març
11/04/2013
[comunicat de premsa, 9 de març]
Entre altres dades, la documentació aporta informació demanada per la Plataforma en defensa de la sanitat pública de la Marina Alta
Després d’un mes, finalment la Direcció Assistencial de l’Hospital de Dénia ha remés al President del Consell de Salut, Antoni Joan Bertomeu, la informació que es va comprometre a facilitar en la reunió mantinguda el passat 8 de març amb els Alcaldes dels 9 municipis afectats pel tancament de les urgències nocturnes i amb una representant del Comissionat.
Al mateix temps que transmetia aquesta documentació als Alcaldes afectats, el President del Consell ha informat també a l’Alcalde de Pedreguer, Sergi Ferrús, de que també s’ha donat compte al Comissionat de l’Hospital i a la seua Direcció del document presentat eixe mateix dia pel màxim representant municipal de Pedreguer, que, entre altres coses, demanava la reobertura de les urgències nocturnes, la derivació de crònics a la Pedrera, la inclusió del nou centre de salut de Pedreguer al pla d’inversions de Marina Salud o el cost del Gabinet de Premsa d’aquesta empresa.
Des del Departament d’Alcaldia de Pedreguer s’ha donat trasllat d’aquesta informació a la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública de la Marina Alta, tal i com s’havia quedat en la reunió mantinguda entre aquesta i els Alcaldes en una reunió prèvia.
L’Alcalde ha manifestat que, de l’extens document, vora 80 pàgines, s’extrau la conclusió de la necessitat de tornar a obrir les urgències dels 4 centres de salut tancats des de juliol, ja que, “si, com diu l’empresa, el que es pretén és potenciar els centres de salut i reduir les derivacions a l’hospital, és evident que tancar aquest servei no facilita aquest objectiu”. En aquest sentit, fa referència a una part de la documentació en què s’analitzen les urgències durant agost de 2012, i es parla de l’alta capacitat resolutiva dels PAC (Punts d’atenció continuada, és a dir, els centres de salut), ja que es diu que només un 5,6% del total d’atencions es van derivar a l’hospital. Ferrús ha tret les dades concretes del seu municipi (també extretes del document): de 594 atencions només 14 es van derivar a l’hospital; segons les dades de l’empresa, per a eixe període, i segons les seues previsions, la derivació del centre de salut a l’hospital hauria d’haver sigut del 3,11%; en canvi, la derivació real, la que es va produir, va ser de l’1,17%, “fet que evidencia la gran professionalitat dels treballadors del centre de salut, i la necessitat de tindre’l obert per aconseguir l’objectiu d’evitar al màxim les derivacions a l’hospital”.
D’altra banda, Ferrús troba a faltar, entre la llau de dades, la diapositiva que feia referència al temps de demora recomanat per atendre una urgència, on apareixia que hi havia urgències per damunt d’eixe temps recomanat, adduint la directora de la xarxa assitencial que “en realidad, el tiempo informático no coincide con el real”, és a dir, “que al final de la correguda, després de tantes dades i tantes xifres, tampoc els números són 100% fiables; l’única evidència és que els habitants de Pedreguer es troben discriminats respecte a altres ciutadans de la Marina, perquè els han llevat uns serveis que, per justícia i equitat, els correspon”.