Información institucional.
NORMATIVA D’APLICACIÓ
Al nivell de normativa estatal, és la Llei de Bases de Règim Local la que, al paràgraf 1 del seu article 85 ter, fixa que les Societats Mercantils Locals es regiran íntegrament, siga quina siga la seua forma jurídica, per l'ordenament jurídic privat, llevat les matèries en què els siga aplicable la normativa pressupostària, comptable, de control financer, de control d'eficàcia i contractació.
Per tant, aquest tipus de societats mercantils tenen dos fonts normatives que els són aplicables, les de Dret Privat, i les de Dret Públic.
L’aplicació del dret privat.
Pel que fa al règim jurídic general, resulta aplicable principalment el Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats de Capital, així com la normativa associada, com és el Reial Decret 1784/1996, de 19 de juliol, del Reglament del Registre Mercantil, el Reial decret 1514/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el Pla general de comptabilitat.
Pel que fa al règim jurídic laboral aplicable al personal, resulta aplicable, principalment, el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, la seua normativa concordant, també quant al règim de Seguretat Social, i els pactes que, en matèria de Conveni Col·lectiu, resulten d’aplicació per raó de l'activitat.
Això no obstant, la remissió a l'Estatut dels Treballadors i l'àmbit de la negociació col·lectiva que, per raó de l'activitat, siga aplicable, no significa que les societats municipals estiguen eximides de qualsevol mecanisme de control per raó de la seua naturalesa pública. Així, en aquest tipus de societats mercantils, l'ordenament jurídic prescriu que la contractació del personal s'haja d'articular mitjançant un sistema que respecte els principis de mèrit, capacitat i igualtat. A més d'això, els resulta d'aplicació els límits i restriccions en matèria de contractació de les normes pressupostàries que regulen l’anomenada taca de reposició.
En la mesura que l’efecte subrogatori no pot eludir-se (article 130.3 LSC 2017 i article 44 de l’Estatut Treballadors), les previsions pressupostàries han deixat les persones treballadores afectades pel canvi de model de gestió en una situació que encara no ha quedat clara en la jurisprudència, ja que el concepte d’indefinit no fixe no té fàcil encaix en la normativa europea, que manté la dualitat entre personal temporal i personal indefinit.
L’aplicació del dret públic.
La Llei, circumscriu la intervenció de normes de dret públic a les societats municipals, a les matèries següents:
- pressupostària
- comptable
- control financer i d'eficàcia
- contractació
Quant a la matèria pressupostària, s'ha d'entendre que les normes són les contingudes al Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Els articles 162 i 163 de la norma esmentada defineixen el concepte de "Pressupost General" de l'entitat local i els seus components, ordenant expressament, que en formen part "les previsions d'ingressos i despeses de les societats mercantils en què el capital social pertany íntegrament a l'entitat local corresponent”. A més d'aquesta previsió d'ingressos i despeses, en aquest Pressupost general, s'han d'incorporar com a annexos (article 166) els programes anuals d'actuació, inversions i finançament de les societats mercantils del capital social siga titular únic o partícip majoritari de l'entitat local. Per a l'adequat compliment de tal finalitat, l'article 168 del RDL 2/2004 esmentat obliga les societats mercantils a remetre a l'organisme municipal corresponent, abans del dia 15 de setembre de cada any, aquestes previsions de despeses i ingressos, així com els ja esmentats programes anuals d’actuació, inversions i finançament per a l’exercici següent.
Quant a la matèria comptable, les societats mercantils en el capital de les quals tinguen participació total o majoritària les entitats locals estan sotmeses al règim de comptabilitat pública (article 200 RDL 2/2004, esmentat), és a dir, en les mateixes condicions que ho està el propi Ajuntament. Però, a més, aquestes societats mercantils locals també estan obligades a adaptar-se a les disposicions del Codi de Comerç i la resta de legislació mercantil i al Pla General de Comptabilitat vigent per a les empreses espanyoles. Per tant, es tracta d'aplicar el Reial decret 1514/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el Pla general de comptabilitat.
Quant a la matèria de control financer i d'eficàcia, la primera norma de referència també és el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. A aquesta norma, cal afegir-hi una segona, el Reial Decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern a les entitats del Sector Públic Local.
Això no obstant, el que disposa l'article 85 ter.1, a més de les assenyalades, també són aplicables determinades normes de dret públic en altres matèries. Són matèries que se circumscriuen al funcionament dels òrgans de govern d’aquest tipus de societats (Junta General, Consell d’administració i Gerència). El Decret de 17 de juny de 1955, pel qual s'aprova el Reglament de serveis de les corporacions locals, disposa a l'article 90 que la direcció i administració de les societats mercantils locals estarà a càrrec dels òrgans següents:
- La Corporació, que assumirà les funcions de Junta General.
- El Consell d’administració.
- La Gerència.
Per tant, hi ha dos diferències o matisos amb el dret privat en aquesta matèria d’òrgans de direcció i administració. La primera és que el Reglament de Serveis afegeix un òrgan més (la Gerència) als dos establerts per la normativa de Dret Privat (Junta General i Consell d'Administració). La segona, és que la Junta General de la societat mercantil, s'identifica amb el Ple (cosa que es reafirma a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, a l'article 127, que al relacionar les atribucions de la Junta de Govern Local, determina en la seua lletra m), que correspon designar els representants municipals en els òrgans col·legiats de govern o administració dels ens, fundacions o societats, siga quina siga la seua naturalesa, en els quals l'Ajuntament siga partícip).
Finalment, la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, declara a l'article 2.1 que les disposicions sobre transparència de l'activitat pública s'aplicaran, també, a les societats mercantils al capital de les quals social la participació, directa o indirecta, de les entitats locals siga superior al 50 per 100 Això significa que les companyies mercantils locals estan obligades a publicar de forma periòdica i actualitzada, la informació el coneixement siga rellevant per garantir la transparència de la seua activitat relacionada amb el funcionament i el control de l'actuació pública (article 5). Aquesta informació subjecta a les obligacions de transparència, ha de ser publicada a les corresponents seus electròniques o pàgines web i d'una manera clara, estructurada i comprensible per als interessats i, preferiblement, en formats reutilitzables. La norma que tota la informació serà comprensible, d'accés fàcil i gratuït i estarà a la disposició de les persones amb discapacitat en una modalitat subministrada per mitjans o en formats adequats de manera que resulten accessibles i comprensibles, d’acord amb el principi d’accessibilitat universal i disseny per a tothom.
Les obligacions concretes en matèria de transparència poden agrupar-se, fonamentalment, en dos grups o classes:
- Informació institucional, organitzativa i de planificació (article 6 de la Llei). Això és, la informació relativa a les funcions que desenvolupen, la normativa que els siga aplicable, així com la seua estructura organitzativa. A aquests efectes, inclouran un organigrama actualitzat que identifique els responsables dels diferents òrgans i el seu perfil i trajectòria professional.
- Informació econòmica, pressupostària i estadística (article 8). Es tracta de fer pública, com a mínim, la informació relativa als actes de gestió administrativa amb repercussió econòmica o pressupostària com ara, els contractes, la relació dels convenis subscrits, les subvencions i els ajuts públics, els pressupostos, els comptes anuals, o les retribucions percebudes anualment pels alts càrrecs i màxims responsables.
Menció específica al règim de contractació.
En matèria de contractació, la norma de referència és de nou, la Llei 9/2017 de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic, i la qualificació que reben a l'assenyalada norma es la de poders adjudicadors no administració pública (PANAP). Aquesta norma, i estableix la subjecció de les societats municipals a la normativa sobre Contractació Pública, en la part que pertoque a la preparació i adjudicació del contracte, quedant subjecta al Dret Privat, allò que concerneix als efectes (excepte modificació, que se seguiria la Llei 9/2017) i extinció del contracte (article 26.3). Aquesta circumstància especial té el corresponent reflex en les jurisdiccions judicials que coneixeran de la problemàtica contractual. En conseqüència, si la controvèrsia versa sobre la preparació i adjudicació, serà competent la jurisdicció contenciosa administrativa, mentre que, si la conflictivitat sorgeix en seu d'efectes i extinció, correspondrà a la jurisdicció ordinària.
ACTIVITAT DE LA SOCIETAT
La Societat té per objecte la prestació del següents serveis públics i privats:
- Adquisició, extracció, aprofitament i ús dels recursos aqüífers necessaris.
- La construcció de pous, plantes dessalinitzadores, depuradores i potabilitzadores, instal·lacions complementàries, bombaments, xarxes de conducció, canonades, embassaments i dipòsits d'aigua.
- Emmagatzematge, distribució, evacuació i control de l'aigua.
- Tractament químic de l'aigua, la seua dessalinització, potabilització, sanejament i depuració, així com la seua posterior reutilització i redistribució amb destinació a usos domèstics i consum humà, com a usos industrials, agrícoles, etc.
- El proveïment i subministrament d'aigua potable i no potable als usuaris mitjançant cobrament de les tarifes legals que pertoquen.
- L'explotació, coordinació, inspecció, gestió i manteniment de les instal·lacions, recursos i activitats ressenyades en els apartats anteriors.
- En general, totes aquelles activitats relacionades amb el cicle integral de l' aigua.
El codi CNAE de la seua activitat principal és 36.00 Captació, depuració i distribució d'aigua.
ORGANIGRAMA FUNCIONAL
Consell d’Administració. Composició (2024):
- Sergi Ferrús Peris. President. Alcalde de Pedreguer
- Ferran Lloret Morell. Regidor de l’Ajuntament de Pedreguer
- José Vicente Cabrera Puigcerver. Regidor de l’Ajuntament de Pedreguer
- Juan Gayà Díaz. Regidor de l’Ajuntament de Pedreguer
- Mercedes Juàrez Domingo. Regidora de l’Ajuntament de Pedreguer
- Andrea Cabrera Fornés. Regidora de l’Ajuntament de Pedreguer
- Marian Costa Costa. Regidor de l’Ajuntament de Pedreguer
Secretari no conseller: Mario Tomàs Valero. Advocat.
JUNTA GENERAL
D’acord amb allò que preveu la normativa pròpia de les Entitats Locals que resulta d’aplicació, el Plenari de l’Ajuntament de Pedreguer, exercirà les funcions de Junta General. Les juntes generals podran ser ordinàries o extraordinàries. És ordinària la que, prèvia convocatòria, s'ha de reunir necessàriament dins dels sis primers mesos de cada exercici per censurar la gestió social, aprovar, si escau, els comptes de l'exercici anterior i resoldre sobre l'aplicació del resultat. Tota Junta que no siga la prevista adés, tindrà la consideració de Junta General Extraordinària
Són facultats de la Junta General, totes les assenyalades per la Llei, i especialment, tindrà les següents:
- Nomenar, renovar, modificar i revocar, d'acord amb aquests Estatuts, el Consell d'Administració.
- Nomenament dels Censors i Auditors de Comptes i de la Comissió Liquidadora.
- Modificació del Percentatge de la Participació en el Capital Social de l’Ajuntament de Pedreguer en la Societat
- Transformació, Fusió, Escissió o Dissolució de la Societat.
- Modificar aquests Estatuts.
- Aprovar l'Inventari, Memòria, Balanç Anual, Compte d'Explotació, Aplicació del Resultat, a proposta del Consell d'Administració.
- Aprovació anual dels programes d'actuació, Inversió, Finançament, Despeses i Ingressos de la Societat, a proposta del Consell d'Administració i remesos a la Junta General.
- Fixar el sistema de retribució dels membres de l’Òrgan d'Administració.
- Aprovar els contractes, convenis, col·laboracions, i qualsevol altre acord o decisió jurídica que implique assumpcions de drets i obligacions para la companyia, que es subscriguen amb una altra Administració Pública distinta de l’Ajuntament de Pedreguer.
ÒRGAN D'ADMINISTRACIÓ
L'òrgan de gestió i representació permanent serà el Consell d'Administració, format per un nombre de membres amb dret a vot no inferior a cinc ni superior a nou, i dels què, almenys, la meitat més un, tindran la condició de regidors de l’Ajuntament de Pedreguer.
Dos. Serà d’aplicació als membres del Consell d’Administració, el règim d’incompatibilitats establert per la legislació administrativa per a l’exercici de la condició de regidor municipal. Sense perjudici de l’anterior, i específicament, s’estableix com a causa d’incompatibilitat estatutària, haver estat condemnat pels delictes com l'alteració de preus en concursos i subhastes públiques, l'administració deslleial, la corrupció en els negocis, el blanqueig de capitals, el finançament il·legal de partits polítics, delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, delictes relatius a la protecció del patrimoni històric i el medi ambient, delicte de falsedat documental en qualsevol de les seues modalitats, o delictes contra l'Administració Pública en qualsevol de les seues modalitats. La decisió judicial de formar causa penal processal per qualsevol dels delictes esmentats, obligarà al Consell d’Administració a proposar a la Junta General el cessament del conseller o consellera afectat.
Els membres del Consell d'Administració seran designats per la Junta General, qui determinarà el nombre exacte dels mateixos, tot assegurant la representació de la totalitat dels grups polítics presents al Plenari de l’Ajuntament de Pedreguer. Un membre del Consell d’Administració, constant la mateixa legislatura, no podrà representar a més d’un grup polític.
Els consellers seran designats per un període de quatre anys, cessant en tot cas amb la renovació de la Junta General amb ocasió de la celebració d’eleccions locals, sense perjudici que continuen en les seues funcions fins a la presa de possessió dels nous consellers. No obstant això, els membres del Consell d’Administració poden ser separats del seu càrrec en qualsevol moment per la Junta General.
El càrrec d'administrador serà retribuït. La retribució consistirà en una quantitat fixa anual pagadora en diners. L'import màxim de la remuneració anual del conjunt dels administradors en la seua condició d'aquests haurà de ser aprovat per la Junta General i romandrà vigent mentre no se n'aprove la modificació. Llevat que la Junta General determine una altra cosa, la distribució de la retribució serà per decisió del Consell d'Administració, que haurà de tindre en compte les funcions i les responsabilitats atribuïdes a cada conseller.
El càrrec de President del Consell d’Administració recaurà en qui siga Alcalde o Alcaldessa de l’Ajuntament de Pedreguer, si bé, podrà delegar aquesta funció presidencial en altra persona, que, necessàriament, haurà de ser membre del Consell d’Administració, i reunir la condició de regidor de l’Ajuntament de Pedreguer.
El càrrec de Secretari del Consell d’Administració, a més de la seua facultat de certificació i les que les Lleis li encomanen, assumirà les tasques d’assessorament en la correcta aplicació dels presents Estatuts, i recaurà en una persona amb una titulació universitària i una experiència professional que acredite el coneixement de la normativa d’aplicació a les empreses de capital públic, podent coincidir amb la persona que, alhora, desenvolupe les tasques de Lletrat Assessor de la Societat. En tot cas, tindrà veu però no vot.
El Consell d’Administració, és el màxim òrgan de gestió i administració de la companyia, i exercirà totes les funcions que a tal efecte li siguen encomanades per la legislació, sense perjudici de les facultats delegades en els Consellers Delegats, i les que eventualment puga delegar mitjançant poders especials de factor mercantil conferits a tal efecte a la Gerència i que en tot cas hauran de constar en escriptura pública i inscriure’s al Registre Mercantil.
El Consell podrà comptar amb un Reglament de Règim Intern. Així mateix, podrà crear al seu si, Comissions Executives, per a finalitats determinades, i amb la duració, composició, competències i facultats que a tal efecte, dispose el Consell para cadascuna d’elles.
. El Consell es reunirà quan siga convocat per la Presidència, i quedarà vàlidament constituït quan concorren a la reunió, presents o representats per un altre conseller, i de conformitat, en el seu cas, amb el Reglament de Règim Interior, la meitat més ú dels seus membres. Els membres del Consell, sempre que siguen almenys una tercera part del mateix, podran convocar-lo, indicant l'ordre del dia, si, prèvia petició a la Presidència a tal efecte, aquest, sense causa justificada, no hagués fet la convocatòria en el termini d'un mes
Excepcionalment, i per a assenyalats punts de l’ordre del dia, també podran assistir càrrecs tècnics de la plantilla de la companyia, funcionaris municipals o qualsevol altra persona o entitat que es considere oportú per al tractament del punt o punts que justifiquen la seua presència, tots ells amb veu però sense vot.
Sis. Els acords s’adoptaran per majoria absoluta dels assistents a la reunió, presents o representats. Com a excepció a les regles anteriors, caldrà una majoria de tres quarts calculats per defecte del nombre total de consellers, presents o no a la reunió, per adoptar vàlidament acords sobre les matèries següents:
- Garanties i avals en favor de tercer distint de l’Ajuntament de Pedreguer.
- Aprovació i modificació del Reglament de Règim Intern del Consell
GERÈNCIA
La Gerència de la companyia, que necessàriament recaurà sobre una persona amb coneixement i experiència acreditades en el sector de la captació i abastiment d’aigües i/o cicle integral de l’aigua, serà nomenat pel Consell d’Administració. En l'acord de nomenament s'especificarà la remuneració i la resta de condicions laborals pròpies de l’alta direcció.
No podran ser nomenades per a la Gerència, aquelles persones que tinguen, alhora, la condició de regidor o regidora de l’Ajuntament de Pedreguer. Tampoc podran desenvolupar la Gerència de la companyia, aquelles persones que hagen estat condemnades pels delictes com l'alteració de preus en concursos i subhastes públiques, l'administració deslleial, la corrupció en els negocis, el blanqueig de capitals, el finançament il·legal de partits polítics, delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, delictes relatius a la protecció del patrimoni històric i el medi ambient, delicte de falsedat documental en qualsevol de les seues modalitats, delictes contra els treballadors, delictes de odi, delictes de gènere, o delictes contra l'Administració Pública en qualsevol de les seues modalitats. La decisió judicial de forma causa penal per qualsevol dels delictes esmentats, serà causa contractual de suspensió automàtica de la relació laboral.
La Gerència dependrà directament del Consell d'Administració, i, en el seu cas, dels Consellers Delegats, estant a les ordres dels mateixos. A més de les funcions que li delegue el Consell, serà responsable, com a Cap de tots els departaments, de l'òptim funcionament dels mateixos exercint la coordinació de totes les àrees i departaments de la societat.
Expressament, la Gerència assumeix les facultats i responsabilitats següents mitjançant l’atorgament de poders de factor que hauran de constar en escriptura pública i que en tot cas hauran d’inscriure’s al Registre Mercantil:
- Tindre la plena representació de la Societat en totes les esferes de relació amb la Hisenda Pública estatal, autonòmica, i local; i davant els organismes de la Seguretat Social i la resta d'institucions i organismes oficials o no, amb l'ús de la signatura social amb la denominació "Administrador" i / o "Gerent".
- Atorgar tota mena de contractes laborals, mercantils o civils necessaris per al desenvolupament de l’objecte social amb compliment estricte de la normativa sobre Contractació del Sector Públic exercint com a òrgan de contractació als efectes d’allò disposat per la Llei 9/2017 de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic o normativa vigent en cada moment, incloent específicament els contractes amb entitats financeres com ara comptes corrents, comptes d’estalvi, u operacions creditícies.
- Elaborar en temps i forma els Pressupostos Anuals de la Companyia per a la seua formulació pel Consell, decidint, dins el marc pressupostari un colp aprovat, la seua execució informant de manera regular al Consell, o en el seu cas, dels Consellers Delegats, sobre el grau de execució del mateix i les variacions operades.
- Assumir la responsabilitat de l’alta direcció tècnica, direcció de personal i direcció financera de l’empresa, l'execució dels acords socials, l'assessorament tècnic de la societat, traçant normes de govern internes, organitzant els serveis, administrant els interessos, el mitjans humans i materials de la societat, dirigint financerament la companyia, sempre atenent les seues necessitats i en tot cas amb subjecció als acords del Consell, o en el seu cas, dels Consellers Delegats, proposant allò que fomente una millor gestió dels Serveis, informant al Consell d'Administració, o en el seu cas, dels Consellers Delegats, de totes les gestions i actes rellevants duts a terme en el desenvolupament i exercici de les seues facultats.
- Totes aquelles altres que, no compreses en els números anteriors, li siguen delegades, específicament, pel Consell d’Administració mitjançant l’atorgament de poders de factor que hauran de constar en escriptura pública i que en tot cas hauran d’inscriure’s al Registre Mercantil.