Rutes de muntanya

Escull entre les següents rutes a peu pels paratges que ens envolten o combina-les com vulgues.

Sender de Pedreguer (PR-V 53)

El Sender de Pedreguer PR-V53 transcorre per la part muntanyosa, i és ací on està situada la Serra del Castellet de la Solana o Muntanya Gran. La Muntanya Gran s'estén entre el riu Gorgos, la depressió de la Llosa i Pedreguer. La seua part Nord-Oest és molt agresta, amb pinacles espectaculars com el castell de l'Ocaive.

Des del seu cim es poden divisar la major part dels municipis que formen part de la comarca, així com les nombroses serralades que l'envolten. Fent el seu recorregut, a més de recuperar les antigues sendes i gaudir del paisatge i la natura, ens permetrà visitar i conèixer els llocs àrabs, com el castell d'Aixa i el de l'Ocaive, les fonts d'Aixa i Coberta, Poets i altres paratges.

Els senderistes se sorprendran en trepitjar la muntanya per la qual transcorre el sender, i en veure la gran quantitat d'abancalaments sostinguts per marges de pedra seca. Els habitants de Pedreguer durant el segle XIX i fins a les primeres del XX, sembraven oliveres, ametlers, garrofers i ceps i durant el segle XX la producció de raïm per a l'elaboració de la pansa.

A aquesta explotació agrícola va anar lligada la construcció de moltes casetes de pedra, les quals habitaven els llauradors durant el temps de la renda. Les construccions eren d'una considerable simplicitat, però quasi totes disposaven d'un o més pous o aljubs, la qual cosa ha fet que gran part d'aquesta muntanya s'anomene "els Pouets".

Duració sender principal: 5.45 hores

Duració variants:

• Variant I: De Pedreguer al pla de l’Era, passant per la Cova del Tambor i la Font Coberta - 1 hora
  • Variant II: Del camí dels Pouets a la Font d’Aixa, passant pels Aspres - 1.10 hora
  • Variant III: Del Barranc de la Font d’Aixa al Collao passant pel Castellet - 2.10 hores
  • Variant IV: De la Cova de l’Ocaive a la Font de l’Ombrereta passant pel Collao - 55'

Total km: 19.9 km

Total km variants:

• Variant I: 3.4 km
  • Variant II: 3.5 km
  • Variant III: 7.2 Km
  • Variant IV: 2.1 km

Grau de dificultat: mitja-alta

Accés: Carrer Cid de Pedreguer, font d’Aixa, font de la tia Xima i font de l’Ombrereta.

Durant la ruta podrem trobar alguns punts d’informació amb panels informatius on inclouen el mapa del circuit principal i les seues 4 variants. Aquests punts els trobarem a:

-El patronat

-Camí dels Pouets

-Paratge Miqueles-Ombrereta

-Font Coberta

Descripció ruta: Eixim des de Pedreguer concretament des del Parc del Patronat i agafem la senda PR-V53 que ens porta a la Cova del Tambor i des d’allí continuem endavant passant per la caseta del Romangat fins arribar a la Font Coberta. Continuem per la mateixa senda i passem per la Font del Rull arribant al Pla de l’Era on podrem trobar l’enllaç amb la PR-V53.1. Nosaltres continuem per la senda principal passant pel Barranc de l’Aigua i arribarem a la Font d’Aixa on trobarem la bifurcació cap a la PR-V53.2. Continuem pel mateix camí passant per Penyes Blanques des d’on arribarem al Castell d’Aixa que enllaça el recorregut amb la senda PR-V53.3. Nosaltres en aquest cas continuarem per la senda principal per continuar aquesta ruta i passarem per la Font de l’Ocaive fins a arribar al Castell de l’Ocaive que enllaça amb l’última senda PR-V53.4 que ens porta al mateix lloc que la principal, la Cova de les Miqueles i Font de l’Ombrereta.

Els Molinets i el Miquelet de la Sella

En aquesta ruta el principal atractiu turístic són els Molinets, que se situen enmig de la vall que forma la Sella i la muntanya de Pedreguer. Es tracta de dos molins de vent, la força del qual era aprofitada per a la mòlta del gra de cereal i l’obtenció de farina.

Ambdós molins presenten les mateixes característiques constructives, en ser de planta circular i lleugerament troncocònics, amb les parets de pedra i d’una grossària de més de metre i mig, però diferent grandària, ja que el situat a l’est és més gran que l’altre. Els dos són contemporanis i foren construïts el 1850, tal com figura a la llinda de la porta del més menut.

A l’interior es dividien en tres plantes: la inferior, en què es localitza l’única porta d’accés, que servia per a emmagatzemar el gra i arreplegar la farina en sacs. La cambreta, situada entre la planta inferior i la superior, sobre un pis de bigues de fusta, i utilitzada per a guardar els estris del molí, dormir, etc. I, finalment, la sala superior, el principal espai de treball de l’edifici, on s’hi trobaven les moles, que eren mogudes per la força del vent mitjançant les antenes, i la resta de la maquinària.

Amb el pas del temps han desaparegut les dependències interiors dels molins, que foren restaurants l’any 2016 per tal de garantir-ne la conservació.

Duració: 2 hores

Total km: 6 km

Grau de dificultat: baixa

Accés: Des del municipi de Pedreguer amb direcció als molinets.

Descripció ruta: Iniciant la ruta des de la Glorieta seguirem pel carrer del Col·legi i travessarem la carretera buscant el carrer dels Furs fins a arribar al pou de la Murta (1); una vegada arribem al carrer dels Maulets seguirem el camí que està just al costat del cementiri (hi trobarem indicacions), creuant el Barranc del Marx (2) per tal de pujar al tossal fins als molins de vent. Darrere del molí més gran podrem veure una cisterna (3) excavada a la roca. Una vegada acabada la visita als molins continuem la ruta per la senda que ens dirigeix cap a l’est. A mà dreta ens podem desviar per veure les restes d'una antiga caseta (4) amb diferents habitacions, corral, pallissa, cisterna o fornet d'escaldar que data del segle XIX. Descendirem pel caminet fins a arribar a l’avinguda de Joan Carles I (5). Travessarem l’autopista i la carretera N-332 per un pont i ens desviarem a la dreta per agafar el camí de Collado (6) on ja comença l’accés a la muntanya. Una vegada acabat el tram asfaltat prendrem la senda que hi ha a l’esquerre. Ja al mig dels dos pics ens desviarem a l’esquerre per ascendir cap al Miquelet de la Sella. Tornarem a baixar pel lloc per on hem pujat fins a la collada entre els dos pics i descendirem per la vessant que mira a la mar fins a arribar a la urbanització de la Sella. Sobre l’asfalt anirem per l’avinguda del Baix Segura, ens desviarem a l’esquerre pel carrer de la Plana Alta i a la dreta per l’avinguda de l’Alacantí fins al Collado. Tornarem a passar la cara sud per buscar l’antic camí del Collado. Finalment cal arribar a l’avinguda de Joan Carles I i tornar al poble.

El castell de l'Ocaive i les Alqueries Medievals

Amb aquesta ruta, gaudirem de la muntanya i del pla de Pedreguer, alhora que descobrirem els orígens del municipi, que es remunten a l’època islàmica, concretament als segles XII i XIII. Aleshores, habitants de l’actual terme municipal de Pedreguer vivien en tot un seguit d’alqueries disseminades per les valls i la plana. Aquestes alqueries eren xicotets assentaments en què residien famílies dedicades a l’agricultura i la ramaderia. Amb anterioritat a la conquesta feudal, els llogarets depenien del castell de l’Ocaive, que n’era el centre militar i administratiu, servia de refugi als pobladors del terme castral en moments de perill, etc. Les alqueries que hi pertanyien eren: Pedreguer, Benimarmut, Carraca, Gorgo, Canelles i el rafal Abenaxoch. Totes aquestes continuen formant part de l’actual terme de Pedreguer, amb l’excepció de les de Gorgo i Canyelles, que formen part del terme de Gata.

La conquesta feudal a la Marina Alta es va produir de manera molt ràpida i pactada, cosa que suposà la continuïtat de la majoria de la població musulmana fins a l’expulsió de 1609. La rendició de Dénia, el nucli més important, es produí el 1244 i Jaume I en concedí el govern a l’almirall Carròs, que controlà també el castell de l’Ocaive i el seu terme. Llavors s’inicià la feudalització del territori, en bona part repartit entre aquells que havien acompanyat el rei conqueridor. En el cas de Pedreguer, sabem que l’alqueria de Benimarmut fou concedida a Andrèol i Albert de Flix, nebots de Carròs, i que altres individus reberen propietats a les de Carraca, Canelles, Gorgo i al rafal Abenaxoch. No obstant això, el 1271, finalment, Jaume I concedí el castell de l’Ocaive i les alqueries del seu terme castral a Pere Roís de Corella.

Duració: 3 hores

Total km: 10 km

Grau de dificultat: mitjana-baixa

Accés: Des de Pedreguer camí a l'Ombrereta (direcció La Llosa de Camatxo).

Descripció ruta: Amb aquesta ruta gaudirem de la muntanya i el pla de Pedreguer, i a més, descobrirem els orígens del poble que es traslladen a l’època dels àrabs.

Eixint des de qualsevol punt del municipi de Pedreguer, ens desplaçarem per la carretera que ens dirigeix a la Llosa de Camatxo, tot seguit accedirem a la zona de l’Ombrereta i de la cova de les Miqueles. Fins aquest punt també podem accedir amb el cotxe. Una vegada allí continuem per la senda i arribarem a una bifurcació a 50 m on hem d’escollir la senda que ens dirigeix cap a una caseta rural i ens portarà fins a la penya de l’Ocaive. La senda passa per la penya de l’Ocaive i continua ascendint fins a una collada des d’on trencarem a l’esquerre per pujar al Castell de l’Ocaive. Ja de baixada arribarem a la collada, però agafem el camí de l’esquerre des d’on després caminarem un tros i podrem visitar la cisterna.

Aquest caminet baixa fins la cova de les Miqueles, des de la qual ens dirigirem a la carretera de la Llosa (CV-720) i prendrem l’accés a la urbanització de la Solana. Pujant pel carrer principal prenem el segon carrer a la dreta, Riu d’Alcoi, i seguidament el primer carrer a la dreta, Riu Girona, fins arribar al final, on seguirem pel camí del Pantà fins arribar a la  Torre de Benimarmut. Seguirem pel camí del Pantà fins a la carretera de Benidoleig, la travessarem i continuarem pel camí del Pou de l’Ovella.  Passada la carretera de Beniarbeig agafarem el camí del Trapig per arribar a Matoses. Des d’allí anirem fins a la muntanyeta dels Molinets pel camí de Matoses i una senda que voreja el tossalet pel costat de  l’autopista. Creuarem el barranc del Marx per darrere del cementiri i per la carretera de Pedreguer tornarem al punt de partida.

Les Fonts de la Muntanya Gran

Es tracta d’una ruta connectada amb el sender PRV-53 i que ens permet gaudir d’un viatge al passat per descobrir com vivien els nostres avis i àvies.

Duració: 2 hores

Total km: 5.2 km

Grau de dificultat: mitjana-baixa

Accés: Des de el Parc del Patronat.

Descripció ruta: Iniciant la ruta al Parc del Patronat agafem la direcció a la Cova del Tambor, actualment es un dels ramals de la PRV-53. El camí continua en forma zig-zag de manera ascendent amb el barranc del Càfer a la dreta i el barranc del Nai a l’esquerre. Des d’aquest punt es contemplen bones vistes de Pedreguer i, també, del mar.

En el barranc del Nai podem observar la superfície abancalada que s’aprofitava per al conreu de fruiters com l’ametller, el garrofer, l’olivera, el blat,...Però majoritàriament eren ocupats pels ceps. Continuem i passem per davall de la Mola de Cardona arribant a la caseta del Romangat, una edificació exemplar de les cases rurals de la zona, que tot i estar abandonada es pot observar el riu-rau, la llar, la quadra, el corral, les cisternes, el forn de pa i el forn d’escaldar raïm, el sequer per a la pansa, etc. Aquestes casetes eren ocupades en l’època de collita pels llauradors i les seues famílies.

Seguim i coronem la serralada a 285 m d’altitud on observem el barranc de les Fonts. Ja de baixada ens desviem cap a la font del Romangat, un túnel d’uns 10 metres de fondària que emmagatzema les aigües de la pluja. Desfem el camí i reprenem la senda fins al fons del barranc de les Fonts on podem visitar la Font Coberta la teulera.

Seguim la ruta ascendent pel camí pavimentat del barranc de les Fonts i a 500 m veurem la teulera del Rull a la dreta i la Font del Rull a l’esquerra.

El Plà de l’Era està a 325 m d’altitud i és el punt més alt del recorregut. Des d’aquest lloc  podem observar la serra de Bernia, la del Ferrer, Oltà, el castell d’Aixa, el Montgó i inclús Eivissa en els dies més clars.

Uns metres més avant trobarem altres casetes i una cruïlla senyalitzada des d’on podem anar fins a Pedreguer pel camí dels Poets. Agafem una senda de terra en direcció a la font d’Aixa que conduirà cap al barranc de l’Aigua. Durant aquest trajecte veurem diversos pous dels quals s’abastien les persones i els animals que vivien en aquests llocs, és d’ahí on apareix el topònim de la partida Poets. La senda creua el barranc i va descendint a poc a poc, des de dalt s’observa la font d’Aixa i la vall del riu Gorgos. Continuarem cap a la dreta i pujarem entre bancals de tarongers i altres fruiters amb cases i dues teuleres. Es tracta de la Teulera dels Ferrà i la del “ti alacantí” on es fabricaven rajoles i teules. Uns metres més amunt arribem a la bassa de la font d’Aixa, és ací on hem arribat al final de la ruta però es pot enllaçar amb la pujada al Castell d’Aixa. Si volem acabar la ruta, podem agafar cotxe per la carretera de Gata a Lliber o desfer el camí.

Registra't al nostre NEWSLETTER i rebràs les últimes notícies del municipi al teu correu electrònic.

Podràs donar-te de baixa en qualsevol moment.